Chante pour tous comme pour toi

Nu tänkte jag sätta mig ner med lite uppdatering! Har ju haft lov i två veckor, och skolan har kört igång igen! Är det inte konstigt att även om man är ledig så tar man sig ändå inte tiden till att ladda upp alla bilder från alla utflykter?
Min värdmamma har i alla fall varit snäll och tagit med kameran på alla utflykter vi gjort! Känner i alla fall att jag haft ett toppenlov! Min värdfamilj har dragit ut mig på utflykter, och kompisar också!  Har fått hänga med upp i bergen, vi har väldigt nära till Les près Alpes som de bergen som ligger omkring 1000 - 2000 meter.

När jag tänker efter så kan man undra hur mycket jag har sovit egentligen? I alla fall ganska oregelbundet... antingen fått gå upp vid fyra - fem, eller typ vakna runt 11, vilket inte är så likt mig. Men trots att det blev många tidiga mornar så vart det väldigt lyckat allt som vi gjort!
I alla fall så frågade min värdbrorsas flickvän om jag ville följa med till Europa park! Tror det kan vara världens bästa nöjespark! Jag som brukar gilla Gröna Lund hemma, men det kan ju gå och slänga sig i väggen... Här fanns det loopar, och bergochdalbanor som åkte i 130 km/h... jag kan säga att man kände sig rätt platt och tilltuffsad i håret efter.. Men oj vilken dag! Gå upp fyra, buss i tre timmar till Tyskland och sedan vara i parken från öppningsdags till stängningsdags!

 
Kände ingen av tjejerna på bilden innan, men åh vad gulliga de var!


Som jag sa blev det många vandringar! Både i byn jag bor i, och i bergen. Så en dag hakade jag på mina värdföräldrar ut på en lång promenad i byn! Har haft otroligt tur med vädret. Det är så vackert med alla färger nu på träden när solen skiner! Plus utsikten!


Vet inte hur bra bergen syns i bakgrunden, men fint är det i alla fall!


Åt andra hållet, med sjön Lac de Morat i bakgrunden!

Liiiiiite avundsjuka blir ni väl allt där hemma i gråa Sverige? Jag förvånas i alla fall ofta av tanken, att jag faktiskt bor här nu! Och ibland kan jag bara börja le för mig själv när jag pratar med någon, för att jag kommer på att jag faktiskt för en ordentlig konversation med någon på franska!! (Och så glömmer man bort att lyssna och missar helt vad den andra sa...) Men det är en rätt cool känsla!

I alla fall så tog mina värdföräldrar (resten av ungdomarna i familjen är inte alltid så pepp på att hänga med) med mig till några berg i Bulle, också väldigt nära den lilla staden Gruyère, där också osten med samma namn kommer ifrån!
Den här gången gick vi i alla fall uppåt ca. 1500 m, och det tog på krafterna kan jag säga! En liten lunchmacka på toppen, och sen bar det nedför hela vägen! Men det var i alla fall en fin tur, och med klarblå himmel!

Nu verkar inte min dator villja sammarbeta med biler, så får ladda upp resten i morgon om det funkar då!  Behöver ändå sova, har varit otroligt trött idag! Det är alltid svårt att börja gå tillbaka till normalt efter ett lov. Och det första man får på morgonen är skäll från en lärare som alltid ska  vara så elak. Och egentligen har man inte gjort något fel ens! Ingen förståelse för utbytesstudenter finns det här... Ibland önskar jag att jag hade en stekpanna under bänken så man kunde slå till henne ibland.... okej, lite väl brutalt kanske.. men ändå!

Franskan går också framåt! Ibland känns det som att det står helt stilla, men när jag tänker tillbaka på hur det var i början så märker jag ju att jag snappat åt mig mycket ord och utrryck! Och någonting som är lite lustigt är att jag då och då tappar svenskan! Nästan. Halvt. Kanske. Men ibland står det bara stilla när jag letar efter ett ord på svenska, och ibland skriver jag en mening här på bloggen, läser den och undrar vad fan jag menade! Knäppt va?

Aja, natti natti! Bjuder på en bra fransk låt, har kommit på att jag kan lyssna på fransk musik nu!
Puss och sköt om er! ¨

http://www.youtube.com/watch?v=9B5IvcYEXdg&feature=related

Kommentarer
Postat av: sanny

http://www.youtube.com/watch?v=YkWJDos13vw

där har du skön fransk musik :P

2010-11-05 @ 18:27:35
Postat av: mormor o morfar

Hej Pauline, vi är i Styrsjöbo och har ätit en god middag. Hoppas att kortet har kommit fram.Det ser ut som du har det väldigt bra och det känns bra för oss. Kramar från mormor o morfar

2010-11-05 @ 21:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0