Girl with the broken smile

Hallå allihopa!!

Idag var en sån där dag som jag släpade mig ur sängen vid 11 på morronen, vilket inte är likt mig, eftersom jag brukar hoppa upp senast 10 och ut på promenad direkt... Men vissa dagar känns det bara som att man inte har nåt att gå upp för, utan lika gärna kunde ligga under täcket. Och ja, just nu är jag inne i en period som jag mår mindre bra, så är det bara. Men det går nog snart över!

Har i alla fall haft en veckas lov nu, och en vecka återstår!
Började i alla fall lovet på ett ställe uppe i några berg, som kallas Charmey. I Schweiz finns det otroligt många stället för spa. Så vi åkte dit med familjen och njöt i några timmar av varma bubbelbad, bastu och turkisk bastu! Åhh vad jag njöt, nära på somnade inne i en bastu, där temperaturen var lägre! Så det gjorde bra, har varit så snurrig i mina tankar på den senaste tiden att det verkligen behövdes en rejäl dos av relaxing!!



I onsdags hängde jag i alla fall med lillasystern Noëmi och mamman till ett Zoo i huvudstaden Bern! Det var i alla fall en mysig utflykt. Jag gillar att göra saker! Det var svinkallt, men jag kände mig allt lite hemma när vi gick förbi älgar, björnar, rådjur och andra typiska svenska djur!
Var också på min första bio med några kompisar här samma kväll! Den var på franska (såklart, allt här är dubbat) och jag är stolt att jag kunde hänga med hela tiden i stort sett och förstå skämten och allt! Yay!

I fredags var nog i alla fall den bästa dagen av alla här! Hade inte sovit en blund under natten, och vaknade  rödögd av att ringklockan ringde klockan halv sex! Vid kvart i sju satt vi i bilen påväg mot tåget. Och efter tre timmars resa med tre tågbyten så befann vi oss i byn Zermatt, omringad av alla vackra berg där det om vintrarna är fullt med pister. Det går även att åka skidor där om somrarna på glaciärerna! Coolt!



Ytterligare ett tåg tog oss uppför bergen, till 3100 meter. De sista 36 metrarna gick vi upp för, för att befinna oss på den högsta vandringspunkten där!
Sedan började vandringen nedför allting, alltså hela vägen som vi åkt uppför med tåget skulle vi gå ner i stället!
Men OJ vad vackert det var! Och luften är så frisk där uppe! Plus att vi hade otroligt tur med vädret, sol och lagom temperatur, blå himmel och varma vindar! Bättre dag kunde det inte bli för att vandra!
Det var snö från början, men den minskade ju längre ner man kom. Nästa vecka sägs det till och med kunna komma någon meter med snö där, så snart sätter skidsäsongen igång! Härligt!
Blev i alla fall snöbollskrig på vägen ned och många skratt! Jag tror jag skulle kunna leva en hel vecka där uppe! Får hoppas på att åka dit någon mer gång! I vinter kommer i i alla fall gå med snöskor också, kanske inte där men på nåt annat ställe!


Det blev många fina bilder på Alpernas mest kända berg, Matterhorn, som sträcker sig 4500 meter upp i luften! Jag är så glad att jag tjatade lite extra på hur gärna jag ville åka hit!


Jag kunde verkligen inte låta bli att skratta när vi kom upp på toppen med tåget. Där står en stor militär-liga! Här är det obligatoriskt att gå i lumpen, men man kan tydligen välja olika inriktningar, och de här grabbarna hade valt musik... Så där på toppen tog de fram stora trummor och trumpeter och började spela. Aldrig sett det förut.... haha


Pappa Stephan, lillasyster Noëmi och jag! (Storasystern var i skolan och brorsan hade ont i nacken, så de kunde inte hänga med)


Erkänn att ni blir lite avundsjuka va? ;)


Ser inte det här ut som en typisk reklambild? haha


Vi blev som små barn på julafton när vi hittade is! Skulle genast krascha den.. Tyvärr gick det inte så bra att visa mina skills..

Igår kväll var jag på middag med några kompisar här! Hur trevligt som helst! Åt köttfondy, och det var verkligen gott och liksom.. välorganiserat hehe. Det är i alla fall skönt nu, för känner ändå att jag börjar kunna komma alla närmre nu, och det känns som att man betyder något för dem också! De finns alltid där för en!

Hoppas allt är som det ska där hemma!
Puss!


Kommentarer
Postat av: Felicia

Åå vad fint det ser ut! jag blir så himla avundsjuk när jag ser alla fina bilder! :D <3

2010-10-24 @ 20:18:29
Postat av: gunnel

Hej! Vilka äventyr! Härligt land på många vis! Vilka bilder ! Oj,oj vilka minnen de väcker! Pilatus heter berget som vi hade som utsikt från vår balkong för 35 år sedan i Luzern. Lika högt som Kebenekajse. Här har vi snart vinter. Anders och jag går promenader varje fm. Igår var det -9° idag -2°.Mycket vackert med frost på träden och i gräset. Kanske snö imorgon!Kram från Gunnel

2010-10-26 @ 22:55:51
Postat av: gunnel

Salut igen! Jag glömde fråga om du käkat ostfondue eller raclette ännu? Våra favoriter än idag.En kram till!

2010-10-26 @ 22:59:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0