Kiss the rain

Hallå alla där hemma!

Vet ni vad? Nu har jag gått min första vecka i skolan och.... JAG ÖVERLEVDE!!! Det trodde jag ärligt talat inte att jag skulle göra i början av veckan. Men redan efter första dagen kändes det faktiskt bra! Hade inte ont i magen när jag skulle dit. Och tycker verkligen om klassen, alla är riktigt trevliga och förstående.
En vanlig dag börjar i alla fall med att min väckarklocka ringer halv sex på morgonen och jag sätter den på snooz. Den ringer igen och.... jag sätter den på snooz. Den ringer igen och guess what? Jag sätter den på SNOOOOZ! Men tillslut så klättrar jag i alla fall ur sängen och käkar frukost och gör allt man gör på morgonen. Sedan väntar jag på att David ska bli klar och vi sticker iväg till tåget som går fem över sju. Oftast så får vi sittplatser, men det är mycket folk, och när vi kommer till fribourg är det proppat med folk, det är helt stört!
Min skola ligger uppe på en kulle, så får bergbestiga tusen trappor. How to loose weight. Haha. Men där träffar man ofta nån från skolan som man kan prata med.
Sen kommer jag till skolan, klassrummet är öppet och lite folk är redan där. Så får man massa pussar av tjejerna.
Okej, lektionerna. Jag har aldrig känt mig så korkad förut! Bokstavligt! Lärarna pratar otroligt snabbt. Här är lektionerna 45 minuter långa, men mycket intensivare än i Sverige. Det är liksom "blablalblablablabla..... slut, läxa på det här..." och jag sitter där och gapar. Vissa lärare vet inte ens att jag är svensk, så jag hade tur igår att jag hade det att skylla på när jag var nära att få skäll av en lärare. Har inte ett skåp här, så har alla papper hemma fortfarande. Och hade totalt missat att vi skulle ha en viss bunt med papper med till den lektionen. Så hon började säga massa saker och fråga och jag satt där och kunde bara säga: "Ehh...he...ehhh..??" för jag fattade inte ett ord av vad hon sa. Som tur var har man snälla klasskompisar som räddade mig och berättade att jag är svensk.. hehe. Så då bad hon typ tusen gånger om ursäkt.
Men jag märker redan nu att skolan kommer bli rätt så klurig. Matten är svår, historian är svår... allt är svårt.... hehe. Men det är rätt bra, för jag skyller typ det mesta på Sverige (Sorry... ) men typ: "Ahaaa, okej... neej men så är det inte i Sverige.. nej så räknar vi inte i Sverige.. jahaa..."
Favoritlektionen är i alla fall Engelska, för här bokstavligt suger de på engelska! Wihoo! Häromdagen frågade en tjej mig vad sommar hette på engelska. Då tänker man ju "herregud....". Tur för mig!
Har i alla fall lyckats få lite kompisar! Så det är väldigt skönt för mig nu. Har ju träffat nåra genom brorsan, och nu genom skolan. Brukar antingen äta med ett gäng från lite olika klasser, de är roliga typer, men jag förstår inte mycket av vad de skämtar om. Men ibland är det rätt obvious att de skämtar om mig. Men vem bryr sig, när jag kan bättre franska ska jag allt ge igen! Sen är det tjejerna i klassen också, som är supergulliga! Försöker lära de lite svenska nu och .... det går väl sådär. Men det är charmigt ^^
Det märks också att man är med ungdomar nu. Alltså på språket, det är på ett sätt helt andra ord och så. Slang och sånt, jag skulle behöva ett lexikon till det. Men min översättningspenna är i alla fall min bästavän under lektionerna! Tack pappa! ♥  Men har ju lyckats säga flera saker som kan misstolkas... Det är lite frustrerande för mig också, eftersom jag fortfarande inte har ord för att säga vad jag vill jämt. Det är så mkt som man vill, men man har inte orden. Men det släpper väl snart!
Igår var jag i alla fall ute med några från skolan och klassen, och träffade massa nya människor! Det härliga är att jag verkligen känner mig välkommen överallt jag kommer! Folk är nyfikna och pratar gärna med mig. Det är en stor lättnad! Då blir det lättare att slappna av själv också och bara prata, även om det blir fel.
Jag blir fortfarande förvånad varje gång en helt främmande människa kommer och pussar på mig. Har lagt märke till hur killar och tjejer hälsar också. Killarna PUSSAR på kindera, tre gånger. Tjejerna gör bara kind mot kind. Men ändå, killarna här är verkligen gentlemän. Bara smågrejer som man inte ser varje dag här hemma. I like it haha. De går verkligen efter ordspråket "Damerna först..".
I tisdags hade jag min första pianolektion! Och nej... det var hemskt! usch vad jag tappat sugen nu. Var trött efter en dag i skolan, och så pianolektion. Det första hon säger är typ att hon brukar säga åt sina elever att klippa sina naglar. Never in my life bitch!! Mina naglar rör hon inte! Sen bad hon mig då spela Für Elise, som jag inte spelat på evigheter och det gick ju... sådär. Så fick spela nånting annat extremt enkelt som hon satte fram till mig. Har aldrig känt mig så dumförklarad. Så fort jag kom utanför dörren bröt jag ihop totalt. Nej, fy! Vet inte om det är värt det...

Okej... nog skrivet i det här inlägget? Hoppas Jakob orkade sig igenom hela och inte somnade efter hälften ;)
Ikväll blir det i alla fall en lugn hemmakväll. Har hjälpt till i trädgården idag med att leta potatis och klättrat i träd efter frukt. Welcome to the jungle. Så nu är jag ganska så trött, ska nog se någon film eller så bara :)
Temperaturen här går upp och ned. I veckan har det varit riktigt höstkallt. Men nu idag var det varmt så man svettades igen. Vad är detta? :P


Bild från en VARM dag, då jag svalkade mig med ett blad. OBS! Helt normalt..

Nej, nu ska jag gå och vara social med familjen! Hoppas allt är bra hemma!
Många pussar från Schweiz ♥


Kommentarer
Postat av: Lisa

Mysigt gums, låter ju jättekul ^^ Så avis, hoppas du har det toppen. Saknar dej <3 Känns så konstigt att inte kunna bara smsa och fråga om vi kan ses.. Men men, du har det ju roligt iallafall :D det är det viktiga <3

2010-09-05 @ 10:20:20
URL: http://lisaangel.blogg.se/
Postat av: Emelie (ägare till bloggen)

Herre min skapare så mkt tekt, du kan väl åtminstånde dle aupp texten xD blir så jävla jobbigt att läsa xD



Åhh jag får alltid tårar i ögonen av den här låten, vet inte varför. Pusssss!<333333

2010-09-05 @ 18:34:08
URL: http://sweetsinger.blogg.se/
Postat av: Pauline

Hej! Det låter som om du börjar komma in i klassen:), härligt tycker jag!! Pianofröknar har i allmänhet "inte rykte om sig" att vara särskilt trevliga... hoppas det blir bättre...puss

2010-09-06 @ 17:14:42
URL: http://shiningeye.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0