Allt som händer i Tyskland stannar i Tyskland..

Nu måste jag berätta om den roligaste dagen jag haft här!
I lördags gick jag och Benjamin upp tidigt och lämnade hans hus redan vid åtta på morronen! Vi hade tagit med lite frukost för att äta på tåget. Han hade fixat med bröd och choklad. Alltså är det nåt jag missat eller, men han var jätteförvånad att jag inte lände till det! Man tar alltså en tugga av liksom vanlig choklad och sen en tugga bröd! Så gör man väl inte i Sverige.... eller? Så jag berättade om min gamla vana som alla tycker är konstig... ost och marmelad på en macka! Det är väl normalt?

Och nu ska jag inte fasta på det. I alla fall så åkte vi i cirka tre timmar med tåg för att komma fram till den första staden som fanns med på våran planering som vi gjort kvällen innan. Alltså första staden: Neuhausen! Där ville vi besöka en ganska känd turistattraktion - Reinfall. En flod, med massa vattenfall. Mitt i floden sticker två gigantiska stenblock upp. Det finns båtar som går dit ut så att man kan gå upp på toppen av det ena stenblocken. Vi gjorde inte det, men det var en fin och rolig promenad dit i alla fall!


I bakgrunden ser ni slottet, och sen till höger de två stenblocken!


Floden låg väldigt fint, och vädret var hur fint som helst! Vi kunde gå i bara tröja - så varmt var det!




Våran resa fortsatte med lite lunchpicknick som vi köpte på en mataffär, och sedan en kort bussresa till staden bredvid: Schaffhouse
Här fanns det inte extremt mycket att se, en liten, gammal stad. Vi hade ungefär en timma på oss att utforska staden innan vårt tåg gick vidare. Så vi gick en promenad upp till ett gammalt slott, för att sedan gå ned igen.


Framme i Schaffhouse. Benjamin snurrar på kartan och försöker hitta en vettig väg..


Utsikten från slottet!


Kunde inte låta bli att fota när jag såg några påskliljor som redan slagit ut!

I alla fall så fortsatte vi med en halvtimmas tåg till nästa stad: Stein em Rhein. Vi var ganska trötta vid det här laget, så det vi gjorde var att gå in i lite turistbutiker och testa mössor. Sedan delade vi på en stor glass medans vi gick längs floden Rhein.




Ett torg...


Med en glass i magen blev vi i alla fall piggare!

Men det är nu som det roligaste av hela vår resa börjar! Vi tar i alla fall tåget i drygt en halvtimma för att ta oss vidare till Konstanz, en stad som ligger nära Europas största sjö - konstanzsjön (om man säger så på svenska?)! Vi kommer i alla fall det. Men... det ser inte riktigt ut som allt i Schweiz.. och varför är allt på tyska?
Så vi bestämmer oss i alla fall för att köpa nånting att äta, och blev så sugna på fisk när vi kom fram till ett stånd. Så jag tänker - Oj här var det ju jättebilligt! Så säger Benjamin: "Men man måste ju betala med euro!"
Så helt plötsligt brister han ut: "Helvete, VI ÄR I TYSKLAND!!!" Inte konstigt att vi reagerat så konstigt på alla förändringar. Jag tror att vi skrattade hela vägen hem igen efter det. Det var bara att ta ut euro på banken!
Så vi strövade runt i ett stort shoppingcenter eftersom det började bli dåligt väder.



Blev inte så många bilder i Konstanz, men vi var ju tvugna att ha med en bild på euron vi var tvugna att ta ut.


För er som är nyfikna på vart vi åkte i Schweiz så ser ni att pilen går från där vi bor, i Fribourg, och vi åkte ända dit ni ser den runda cirkeln! Det är det jag gillar med Schweiiz så mycket, att man verkligen kan åka vart man vill!

Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket någonsin! Det var en så himla rolig, önskar jag kunde göra det tusen gånger igen! Det här konstaz-dramat då! Vi kollade på kartan efterråt, och det visade sig att gränser går just i den staden, så två minuter därifrån är det Schweiz igen! Kollar man på en inzoomning på kartan så kan man se att just en yttepyttedel just där tillhör Tyskland!
Jag kom hem vid midnatt, och stupade rakt ner i sängen! Helt slut men helnöjd!

Aja, puss och nattinatti på er svenskar! Nu har jag varit här i exakt sju månader, så det återstår bara tre och en halv månad! Helt sjukt vad tiden går fort!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Ja det där ser trevligt och mysigt ut. Hoppas att vi kan hitta på någon kul rutt när jag kommer till dig om några dagar. // puss fr. Pappa

2011-03-16 @ 22:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0